Tuesday 26 September 2006

Installation of shinobu




 
News... magnify

A few words about this exhibition:


Japanese artist SHINOBU studied special effects make-up and worked in the cinematography industry for four years. When she started making “faces” for fun using all the special-effects materials, it gradually became her obsession and became her lifework.


 


Fujiwara used oven-bakable clay to make faces and then later started using polyester resin to also make the body and color it with acrylic paint. When completing the 100th face in 2004, she held the first solo exhibition in Osaka, JAPAN. Each of her faces catches a moment of subtle and sensitive facial expression and speaks to a deep part of viewer’s mind. After the first series, searching for new inspiration, she moved to Vietnam and studied with a Vietnamese sculptor for 10 months. After returning to Japan, she started working on her 2nd series of faces with an energy she developed during her stay in Vietnam. When she was about to complete the 100th face (2nd series), she began to have a desire to show her new works in Vietnam.


 


In this world, the other world, the universe, outside of the universe, fantasy and dream…I believe in each world, there are many spirits which exist. And they are sharing the same time, feeling something moment by moment…. I was thinking of those spirits while making faces… and a desire was born that I want to get all the spirits together beyond borders.” says Fujiwara.


 


First solo exhibition in Ho Chi Minh City is entitled “Gathering on October 3, 2006.” The title was made according to the date of the exhibition opening date. On the opening night, 100 faces/spirits Fujiwara produced and all the gallery guests get together. Energy shall be exchanged between all the attended “spirits” and that will give Fujiwara new inspiration to produce the next series.  


 


August 30, 2006


Introduction by Motoko Uda


Đôi điều về triển lãm:

Nghệ sĩ người Nhật Bản Shinobu học ngành tạo hiệu ứng đặc biệt và làm việc trong lĩnh vực phim ảnh được 4 năm. Khi cô bắt đầu tạo nên những khuôn mặt chỉ để giải trí từ các vật liệu đặc biệt, nó đã trở thành một nỗi ám ảnh và đã trở thành sự nghiệp!


 


Fujiwara sử dụng lò nung đất sét để tạo nên những khuôn mặt và rồi bắt đầu dùng nhựa thông vải để nắn hình hài và sơn màu chúng. Khi hoàn thành khuôn mặt lần thứ 100 vào năm 2004, cô bắt đầu tổ chức một triển lãm cá nhân đầu tiên ở Osaka, Nhật Bản. Mỗi một khuôn mặt đều phảng phất một nét riêng và đã tạo được dấu ấn nơi người xem.


 


Sau 100 khuôn mặt đầu tiên, để tìm kiếm những cảm xúc mới, cô tìm đến Việt Nam và học điêu khắc trong 10 táhng. Trở về Nhật Bản, cô bắt tay vào sáng tác chuỗi các khuôn mặt lần thứ hai với một sức sống và niềm đam mê mãnh liệt từ những ngày ở Việt Nam. Và khi hoàn thành khuôn mặt thứ 100 lần này, cô bắt đầu có một tham vọng tổ chức trưng bày các tác phẩm này ở Việt Nam.


 


Cô cho biết: “Ở thế giới này hay thế giới khác, ở cả vũ trụ này hay bên ngoài vũ trụ, niềm vui và giấc mơ… tôi tin rằng ở mỗi thế giới đều có nhiều linh hốn đang tồn tại. Chúng cùng hiện hữu, cùng có cảm nhận riêng trong từng khoảnh khắc.Tôi đều nghĩ về những linh hồn này khi tạo nên những khuôn mặt… và một khát vọng được hình thành – đó là thể hiện được tất cả linh hồn này vượt xa hơn giới hạn đang hiện hữu”.


 


Triển lãm cá nhân đầu tiên của cô có tên gọi “Tụ hội vào ngày 3 tháng 10, 2006”. Tên cuộc triển lãm được chọn cũng chính là ngày khai mạc. Tại lễ khai mạc, 100 khuôn mặt (100 linh hồn) mà Fujiwara đã tạo ra cùng tất cả khách mời sẽ tụ hội về đây – nơi gặp gỡ của những tâm hồn, điều này hy vọng sẽ là nguồn cảm hứng để cô tiếp tục cho ra đời những khuôn mặt kế tiếp…


 


Ngày 30/8/2006


Motoko Uda


 


UP AND COMING...


 


1777v.

No comments:

Interview from 2019

 tự nhiên thấy bài trả lời phỏng vấn hồi 2019. post lại để nhắc mình cần tập trung đừng đi lệch quỹ đạo hơn nữa.  :)  Profile -Name: Himiko ...